W dniach od 30 lipca do 11 sierpnia 2023 roku druga grupa nauczycieli naszej szkoły wzięła udział w projekcie finansowanym z funduszy europejskich, Erasmus+:
Tytuł projektu: Międzynarodowe mobilności kadry ZSZ nr 4
Nr projektu: 022-1-PL01-KA122-VET-000073566
Czas trwania projektu: 01-12-2022 – 30-11-2023
To nic, że to były wakacje – nauczyciele z ZSZ nr 4 im. A. Chętnika w Ostrołęce realizowali kurs składających się z dwóch modułów. Pierwszy z nich to: "Niekonwencjonalne metody nauczania z uwzględnieniem języka obcego zawodowego ". Drugi moduł natomiast dotyczył informacji w zakresie "Nauczyciel jako trener, mentor, coach". Kursy realizowane były w czasie trwania projektu międzynarodowej mobilności w Hiszpanii, w Granadzie, w siedzibie Universal Mobility. Przed wyjazdem odbył się także kurs z podstaw języka angielskiego oraz spotkania organizacyjne, informujące o kulturze Hiszpanii, jej zwyczajach i zabytkach w okolicy Granady.
Projekt zakłada podniesienie jakości edukacji w ZSZ nr 4 w Ostrołęce poprzez podniesienie przez 30 nauczycieli przedmiotów zawodowych i języków obcych umiejętności i kompetencji w ramach programu mobilności. Było to możliwe dzięki osiągnięciu celów: podniesienie jakości nauczania przedmiotów zawodowych i językowych poprzez poznanie i wdrożenie nowych rozwiązań TIK; podniesienie umiejętności i kwalifikacji zawodowych nauczycieli - wiedzy i umiejętności dotyczących nowych technologii, rozwiązań organizacyjnych i technicznych oraz metodyki nauczania; poprawa poziomu współpracy międzynarodowej i wymiany najlepszych praktyk w dziedzinie nauczania i rozwoju szkoły w środowisku międzykulturowym. Cele zostaną osiągnięte dzięki zaangażowaniu w realizację projektu, a przede wszystkim poprzez udział w 2 kursach: „Niekonwencjonalne metody nauczania z uwzględnieniem języka obcego zawodowego” oraz „Nauczyciel jako trener/coach/mentor”.
Nauczyciele poznali konkretne metody niekonwencjonalne, jakie mogą wykorzystać podczas lekcji oraz uczyli się, w jaki sposób ocenić, kiedy należy zastosować takie metody. Gra terenowa jako zastosowanie jednej z tych niekonwencjonalnych metod okazała się również doskonałą zabawą dla samych nauczycieli. Poznali również ćwiczenia i gry wykorzystujące język pisany i język mówiony. Dowiedzieli się, w jaki sposób i kiedy używać technologii video, audio i fotografii, żeby lekcje były bardziej atrakcyjne dla uczniów, jak korzystać z różnorodnych gadżetów, aby przyciągnąć uwagę i pobudzić ich kreatywność. Bardzo istotnym elementem okazało się to, że korzystając z tych samych metod można osiągnąć różne cele.
Moduł drugi: "Nauczyciel jako trener, mentor, coach" pozwolił dowiedzieć się, jakie są różnice pomiędzy trenerem, mentorem i coachem. Okazuje się się, że te role, właściwie zupełnie nieświadomie, może pełnić każdy nauczyciel, jeżeli zastosuje odpowiednie metody nauczania. Uczyli się, kiedy należy wejść w rolę trenera, mentora czy coacha. Poznali najnowsze kryteria brane pod uwagę przy analizie osobowości, jak w pracy nauczyciela wykorzystać, np. Model GROW czy gry coachingowe w celu wsparcia uczniów w procesie nauczania.
Oprócz kursów, w trakcie mobilności uczestnicy kursów mieli okazję do wymiany doświadczeń zawodowych z innymi nauczycielami oraz poznanie ich sposobu pracy, co również wzbogaciło warsztat pracy nauczycieli. Dodatkowo w wolnym czasie była możliwość, aby poznać zabytki okolicznych miast, a także kultury, bogatej historii i przyjrzeć się z bliska zapierającym dech w piersiach krajobrazom. Zwiedzaliśmy urokliwą Cordobę, w której podziwialiśmy Mezquite - piękne miejsce kultu w stylu mauretańskim z halą pełną łukowych filarów i bazyliką z freskami. Poza tym widzieliśmy XIII wieczny pałac Alcazar z tarasowymi ogrodami. Kolejnym miastem, które odwiedziliśmy była Malaga, a w niej przepiękna, średniowieczna mauretańska twierdza z widokiem na morze i ogrodem z fontannami oraz Picasso Muzeum, z kolekcją ponad 200 prac słynnego kubisty, Pabla Picassa. Niesamowitym przeżyciem było zwiedzanie jaskini Cueva de Nejra, największej jaskini w Hiszpanii, w której oprócz stalagnatów, stalagmitów oraz stalaktytów mogliśmy podziwiać draperie naciekowe, kolumny skalne oraz inne formy nacieków jaskiniowych, które formowały się tu przez prawie 5 milionów lat. Dodatkowo w Cueva de Nerja mieliśmy możliwość zobaczyć pierwsze dzieła sztuki w dziejach ludzkości. Dla wszystkich uczestników był to również wyjątkowy czas poznawania smaków kuchni hiszpańskiej.
Szkolny zespół do spraw projektów
Anna Słota