PROJEKT - ĆWICZYĆ KAŻDY MOŻE

 

1. Rok szkoły w ruchu?

2. Regulamin i zasady przyznawania tytułu „Szkoła w Ruchu”

3. Realizowane przez nas zadania:

a) obszar nr 1 – wychowanie fizyczne – zajęcia edukacyjne

b) obszar nr 2 – wychowanie fizyczne – alternatywne formy realizacji zajęć wychowania fizycznego

c) obszar nr 4 – kwalifikacje i doskonalenia nauczycieli wychowania fizycznego Kontakt

d) obszar nr 7 – zajęcia niezorganizowane

d) można nas również znaleźć na - https://www.facebook.com/rokszkolywruchu

 

 

 

Rok szkoły w ruchu

 

Minister Edukacji Narodowej ogłosił rok szkolny 2013/2014 Rokiem Szkoły w Ruchu. Zachęceni aktywnością młodzieży zadeklarowaliśmy przystąpienie naszej szkoły do udziału w Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może”. Celem tej akcji jest wzmacnianie i rozwijanie kondycji uczniów i promowanie aktywnego i zdrowego trybu życia wśród nich. Jesteśmy już ujęci w mapie Polski pokazującej przystąpienie szkół do tej akcji na terenie całego kraju. Jeśli wywiążemy się ze stawianych przed nami zadań szkole zostanie nadany certyfikat „Szkoła w ruchu”.

 

Szkołę w tym projekcie reprezentują nauczyciele wychowania fizycznego p. Małgorzata Litwa i p. Katarzyna Kowalska, przy wsparciu pani dyrektor Anny Przygody- Majewskiej.

 

Zapraszamy zarówno całe klasy jak i indywidualnych uczniów do pomocy w realizacji tego projektu.

 

Więcej informacji na stronie www.szkolawruchu.men.gov.pl 

 

Regulamin i zasady przyznawania tytułu „Szkoła w Ruchu”

 

Pobierz Regulamin: "Szkoła w Ruchu"

 

 

Realizowane przez nas zadania:

 

 

OBSZAR nr 1 – wychowanie fizyczne – zajęcia edukacyjne

 

Zajęcia z wychowania fizycznego w szkole ponadgimnazjalnej to właściwie doskonalenie nabytych umiejętności w szkole podstawowej i gimnazjum.

 

Piłka siatkowa jest najpopularniejszą grą zespołową. To właśnie w siatkę młodzież najchętniej chce grać na zajęciach wychowania fizycznego i zajęciach pozalekcyjnych. Na lekcjach młodzież doskonali odbicia piłki w różnych ćwiczeniach, uczy się również trudniejszych elementów techniki chociażby ataku. Tematem zajęć była nauka uderzenia piłki w ataku oraz doskonalenie odbić piłki sposobem oburącz górnym i dolnym.

 

Lekcję rozpoczęłyśmy ogólną rozgrzewką. Następnie przeszłyśmy do ćwiczeń z piłkami stosując różne ćwiczenia doskonalące odbicia piłki sposobem oburącz górnym i dolnym w parach. W takim ustawieniu w parach naprzeciwko siebie rozpoczęłyśmy naukę pracy zamachowej ramienia i ułożenia dłoni z uderzeniem piłki stojąc. Po krótkim objaśnieniu techniki dziewczęta uderzały piłkę z podrzutu współćwiczącego oraz po podaniu piłki sposobem oburącz górnym. Dalsza nauka i doskonalenie zbicia było kontynuowane w ćwiczeniach  na siatce. Na koniec zajęć zagraliśmy w grę „Bombardowanie”, w której zawodnicy ustawieni na obwodzie koła podają sobie piłkę sposobem oburącz górnym. Za niedokładne podanie zawodnik siada w środku koła. Od czasu do czasu dowolny zawodnik silnym plasowanym zbiciem stara się trafić zawodników siedzących w środku. Zawodnicy ze środka koła mogą  ratować się poprzez złapanie piłki. Gdy ja złapią wszyscy ze środka koła wychodzą, a wchodzi zawodnik który zbijał. 

 

 

       

 

Do pobrania - Scenariusz lekcji z piłki siatkowej

 

W czwartym etapie kształcenia pracujemy ze starszą młodzieżą, która właściwie nie pamięta już że wychowanie fizyczne to nie tylko nauczanie i doskonalenie techniki gier, ale również dobra zabawa. Staramy się uatrakcyjniać zajęcia wf „podwórkowymi” zabawami typu berek, wymyślając różne jego formy oraz staramy się uświadamiać uczniom, że na tego typu zabawy nigdy nie jest się za starym. Coraz częściej wracamy do zajęć m. in. z wyścigami rzędów.

 

Na początku zajęć przeprowadziłyśmy zabawę ożywiającą, która miała na celu pobudzić dziewczęta i nastawić je pozytywnie do dalszej pacy. Cel został osiągnięty. W dalszej części zajęć zostały przeprowadzone konkurencje w wyścigach rzędów. Propozycje zadań do wykonania przedstawiały uczennice. Uśmiech na ich twarzach wskazywał na pełne ich zaangażowanie i dobre humory. Zabawy są doskonałym środkiem odprężającym i łagodzącym napięcia psychiczne i nerwowe, sprzyjają powstawaniu pogodnego i radosnego nastroju, któremu towarzyszy radość, uśmiech, rozluźnienie i nieskrępowana aktywność. W zajęciach z gier i zabaw wzięły udział dziewczęta z czwartej klasy, które bawiły się świetnie nie zapominając przy tym o współpracy w grupie, odpowiedzialności za swoje zachowanie w stosunku do siebie i do grupy.

 

       


Do pobrania - Scenariusz lekcji z gier i zabaw ruchowych

 

OBSZAR nr 2 – wychowanie fizyczne – Alternatywne formy realizacji zajęć wychowania fizycznego

 

 

Alternatywą dla aerobicu jest step aerobic. To właśnie poprzez tę formę ruchu staramy się uatrakcyjniać zajęcia z wychowania fizycznego. Step aerobic jest doskonałą możliwością oderwania się od codziennych zajęć i wypoczynku od jakiegokolwiek wysiłku umysłowego. Wydawałoby się, że to takie proste – wchodzenie i schodzenie ze stopnia w rytm muzyki. Otóż nic bardziej mylnego. O ile pojedyncze kroki są łatwe do opanowania o tyle połączenie ich i ćwiczenie w układzie, słuchając jednocześnie prowadzącego sprawia wiele trudności. Początki na pewno są trudne, ten brak koordynacji i liczne pomyłki w krokach bardzo irytują, ale trening czyni mistrza i zajęcia kończymy z uśmiechem na ustach oraz dumą, że daliśmy radę. Dziewczęta chętnie ćwiczą na stepach, wyzwaniem będzie zwerbowanie do wspólnej zabawy chłopców. Pracujemy już nad tym

 

To naprawdę świetna zabawa, przy której możemy sprawdzić swoje możliwości, a systematyczne ćwiczenie poprawia stan ogólny naszego organizmu – czyli łączymy przyjemne z pożytecznym, tak więc chłopaki do dzieła.

 

Pamiętajmy, że Istnieje wiele korzyści związanych z wykonywaniem regularnych rutynowych ćwiczeń. Regularne ćwiczenia fizyczne zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca i cukrzycy oraz wysokiego ciśnienia krwi. Mogą również znacznie ograniczyć ryzyko zachorowania na osteoporozę, zwłaszcza u kobiet. Aktywność fizyczna stanowi ważny element prawidłowego zarządzania wagą. Dzięki niej możemy kontrolować masę ciała oraz ilość spalanych kalorii. Step aerobik sprawia, że tkanka tłuszczowa zgromadzona pod skórą ulega redukcji. Osoby korzystające z tej formy ćwiczeń mają jędrne ciało i zgrabną sylwetkę. Ponadto ćwiczenia na stepie doskonale wzmacniają organizm, a zwłaszcza mięśnie ud i łydek.

 

       

 

 

 

Do pobrania - Scenariusz lekcji step areobic

 

Nordic Walking łączy w sobie najlepsze cechy idealnej aktywności ruchowej dla wszystkich, gdyż jest łatwy i szybki do nauczenia na poziomie podstawowym, mogą go uprawiać niemal wszyscy, bez względu na wiek, wagę i wyjściowy poziom sprawności fizycznej. Jest możliwy do uprawiania wszędzie i w każdym czasie, w dowolnym klimacie, w dowolnym terenie, na każdej nawierzchni i przez cały rok. Efektywnie trenuje wszystkie mięśnie kończyn dolnych, prostowniki kończyn górnych, wzmacniając mięśnie tułowia, ramion, barków, a także brzucha.

 

Nasze zajęcia rozpoczęliśmy od kilkuminutowej rozgrzewki, bardzo ważnej przed podjęciem jakiejkolwiek aktywności. Po krótkim ustnym instruktarzu przeszliśmy do praktyki. Nauka kroku podstawowego nie jest skomplikowana, ale dla osób początkujących kijki na początku trochę przeszkadzają w marszu. Jeszcze tylko kilka potknięć i pomyłek i już po kilku minutach w pełni maszerujemy po alejkach naszego ostrołęckiego parku.

 

       

 

 



 

Do pobrania - Scenariusz lekcji Nordic Walking

 

OBSZAR nr 4 – kwalifikacje i doskonalenia nauczycieli wychowania fizycznego

 

Ciekawe propozycje udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego dla nauczycieli wychowania fizycznego, oferowane przez różne instytucje, umożliwiły nam uczestniczenie w:

 

- Szkoleniu „Aerobik i step na lekcji wychowania fizycznego” zorganizowany przez MSCDN w Ostrołęce;

 

- Szkoleniu „Efektywna współpraca szkoły/placówki z rodzicami w zakresie bezpieczeństwa dzieci na różnych etapach edukacyjnych” zorganizowany przez MSCDN w Ostrołęce;

 

- Konferencji Metodyczno – Szkoleniowej „Nowe trendy w nauczaniu siatkówki: atak, blok” ” zorganizowany przez Coaching Sport w Warszawie. 

 

    

 

OBSZAR nr 7 – wychowanie fizyczne – zajęcia niezorganizowane

 

Znając potrzeby rozwojowe uczniów swojej szkoły, ich zainteresowania, predyspozycje oraz warunki, jakimi dysponuje szkoła, my jako nauczyciele wychowania fizycznego staramy się zachęcać młodzież by aktywnie spędzać wolny czas, zregenerować siły fizyczne i psychiczne, kształtować postawę współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności. Nasza rola w tym działaniu polega na umożliwieniu uczniom udziału w dodatkowych formach aktywności prócz zajęć pozalekcyjnych. organizowaniu sparingów z młodzieżą z innych szkół, turniejów szkolnych jak „Wiosenny Turniej Trójek w Piłkę Siatkową” , a także udział w turniejach międzyszkolnych – Mistrzostwach Miasta Ostrołęki Szkół Średnich, Memoriał im. H. Brzostka w koszykówce. W ostatnich latach dziewczęta naszej szkoły coraz częściej wykazują zainteresowanie grą w ringo, która zafascynowała je w szkole gimnazjalnej. Z ich inicjatywy powstała drużyna, która chce wziąć udział w Ogólnopolski Turniej w Ringo „Kurpiowski Jantar”.

 

    

 

 

 

Władze Szkoły

Dyrektor: mgr Barbara Stepnowska
Zastępcy Dyrektora:
mgr Adam Zienkiewicz
mgr Elżbieta Niedźwiedzka

Kontakt

Zespół Szkół Zawodowych Nr 4 w Ostrołęce
ul. Traugutta 10
07-410 Ostrołęka

tel: 29 764 21 27
email:sekretariat@zsz4.ostroleka.edu.pl

Inspektor ochrony danych
Leszek Kleczkowski
email:iod@ostroleka.edu.pl